Råvarubutiken
Din sida
  
Ursprung
Råvarubutiken

Logga in

X

Villkor och info om köp och frakt

Nedan följer information om hur det går till att handla hos oss och om våra köp-, pris- och fraktvillkor.

Vår fraktkostnad inom Sverige med DHL: 59 kr per order, fraktfritt från 500 kr!

För andra länder i Norden (för närvarande Danmark och Finland) är fraktkostnaden 99 SEK. Beställningar från 1500 SEK är fraktfria. Vissa postnummer har en tilläggsavgift på 200 SEK.
 
For other Nordic countries (as for now Denmark and Finland) the shipping cost is 99 SEK. Orders from 1500 SEK are free of shipping. Some zip codes have an additional fee of 200 SEK.

Köpinformation


Priser:

Alla priser är i SEK inklusive lagstadgad moms på f.n. 6% (media), 12% (livsmedel etc.) samt 25% (köksutrustning o. dyl).

Priset som gäller är det som är angivet den dag kunden gör sin beställning. Vid ändring av momssatsen förbehåller vi oss rätten att justera priset med motsvarande belopp.

Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel.

Våra priser kan bara ändras av omständigheter som vi på Råvarubutiken inte råder över, till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Om momsen skulle ändras förbehåller vi oss rätten att justera våra priser med motsvarande belopp.


Beställning:

Alla beställningar sker via Internet.

Vi tar ej emot beställningar på något annat sätt än via vårt shoppingsystem i vår e-butik. Vi accepterar alltså ej beställningar via ordinarie mail, fax eller annat medium, såvida ej annat avtalats.

Är beställaren under 18 år skall beställningen gå via målsman. Beställning som göres i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att vi lider ekonomisk eller annan skada, polisanmäles.


Betalning:

För närvarande finns, förutom presentkort/bonuscheck, dessa betalningsalternativ:

Dibs Kortbetalning : Betalningen, med VISA eller MasterCard, sker genom Dibs egen krypterade betalportal

PayPal nätbetalning : Du betalar beställningen genom ditt PayPal-konto, eller via PayPals egen korttjänst (VISA el. MasterCard)

Bankgirobetalning : Du betalar beställningen på BG 573-2409 och anger ditt ordernummer i som meddelande, så fort vi ser att din betalning kommer in så skickar vi ordern, förutsatt att alla varor är på lager.

AfterPay Faktura :

Vi erbjuder betalning genom faktura i samarbete med AfterPay. Betalningsvillkor är 14 dagar och en fakturaavgift om 29 kr tillkommer. För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Fakturan skickas separat. 

Vid försenad betalning skickar AfterPay en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Ni debiteras även dröjsmålsränta med 2% per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 180 kr tillkommer. 

AfterPay kommer att behandla beställarens personuppgifter i enlighet med personuppgiftslagen. Uppgifter kommer att insamlas och behandlas i syfte att slutföra den aktuella beställningen, identifiera beställaren, genomföra kreditkontroll samt för statistiska syften. Genom att välja betalning genom AfterPay ger beställaren AfterPay rätt att via externa och interna databaser genomföra identifikations- och kreditkontroll.

Råvarubutiken (Natessen AB) reserverar sig rätten att neka köp eller leverans och ompröva köparens kreditvärdighet. 


 

Frakt:
Vi tillämpar en enhetsfrakt via DHL på 59 kr inom Sverige. För beställningar från 500 kr och uppåt är frakten kostnadsfri om du väljer DHL som fraktsätt (observera dock att detta endast gäller för privatpersoner boende inom Sverige). Inga kostnader tillkommer, men kom ihåg att Du är skyldig att betala returfrakten om ett paket inte blir uthämtat inom 14 dagar, och måste skickas tillbaka till oss.

Force Majeure:

Råvarubutiken är tyvärr ”befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.”

Men såna saker får vi hoppas inte händer...


Avbeställning:

Du kan avbeställa utan problem fram tills dess att vi skickat iväg paketet. Efter det kan vi inte ta tillbaka paketet utan det måste tas emot av dig.

Avbeställning av en vara som inte finns i lager, utan som tagits in särskilt för din skull är inte möjlig.

En avbeställning är ej giltig förrän bekräftelse på denna mottagits från oss.

Om en beställningsvara avbeställes pga leverantörsförseningar eller andra förhinder så att leveranstiden överstiger den bestämda leveranstiden har kunden inte rätt att kräva pengarna åter, utan får då en likvärdig produkt eller ett tillgodokvitto.


Leveransvillkor


Leveranstid:

Beställningar levereras med brev eller paket. Till alla beställningar under 500 SEK tillkommer en fraktavgift.

Leverans sker så snabbt som möjligt. Oftast innebär detta att paketet skickas inom 1-2 dagar efter att du emottagit beställningsbekräftelse. Vissa varor tar längre tid att leverera, men detta står angivet under beskrivning för respektive vara. Köksutrustning finns inte alltid på lager utan beställs  i vissa fall av oss när order inkommer. Därför är leveranstiden längre för dessa varor.

Avisering då leveransen anländer sker via SMS.

Observera att "Box"-adresser dessvärre inte godkänns av DHL.

Vi förbehåller oss att vissa varor kan vara försenade eller ta slut, trots information på hemsidan. Blir varan restnoterad kan det dröja en längre tid innan leveransen sker. Vi reserverar oss för slutförsäljning av våra varor. Vissa av varorna är det stor efterfrågan på och då kan det visa sig att varan blir utsåld eller restnoterad medan du lägger in din beställning. Skulle det ske, meddelas du via e-post om detta.

Vi kan inte bli ansvariga att leverera en produkt som är slutsåld eller utgången ur sortimentet. Skulle en produkt inte gå att leverera så meddelar vi det via e-post. För semestertid juni-augusti kan längre leveranstider gälla, vilket meddelas på hemsidan.

Paketet levereras till ditt post- eller DHL Service Point-ombud (eller liknande i Norge och Danmark). Du meddelas via e-post när paketet kommit fram till ditt utlämningsställe.


Ej uthämtad försändelse:

För alla paket som inte hämtas ut debiteras en avgift på 175 kr. Avgiften motsvarar kostnaderna för expeditionsavgift, returfrakt och hantering. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet på ditt utlämningsställe och skicka tillbaka det till oss. Om paketet inte hämtas ut blir det automatiskt registrerat som ej uthämtat och debiteras därefter. Vi kan ej ta ansvar för felaktiga adressuppgifter vid beställning som gör att kunden ej informeras/aviseras om ankommet paket.


Skadat gods:

Om varan skadats under transporten ska du genast anmäla detta när du hämtar ut försändelsen hos Posten AB, DHL, eller något av dess ombud. Om du inte upptäcker detta förrän du kommer hem, meddela oss via e-post omgående. 


Leveranser utanför Sverige:

Vid order med destination utanför Sveriges gränser kan leveranstiden variera beroende på det postväsen som finns i det aktuella landet. Varor med destination utanför Sverige skickas i vadderat kuvert eller i kartong, beroende på vikt och volym. Råvarubutiken återkrediterar ej kund för varor som inte nått sitt mål p.g.a. utomstående omständigheter som t.ex. problem med postväsen, tull eller liknande.


Ångerrätt och retur:

Vid köp inom Sveriges gränser har kunden enligt distansavtalslagen rätt att returnera obrutna och felfria varor. Meddelande ska normalt lämnas inom ångerfristen, 14 dagar från att du tagit emot din vara. Hos oss har du emellertid en ångerfrist på 30 dagar. Ångerrätten är ej tillämpbar på varor där plombering eller skyddsplast är bruten.

De returnerade varorna skall vara i oanvänt och oskadat skick i originaletui (plombering eller skyddsplast får inte vara bruten). Kontakta oss först, och returnera sedan varan tillsammans med ev. följesedel (eller en kopia av denna). Om följesedel saknas för retur, bifoga skriftlig info gällande orderns innehåll. Du måste själv bekosta returporto. Retur får inte ske som postförskott eller efterkrav. Om en vara skadas eller kommer bort då du sänder den tillbaka till oss är du som kund dessvärre ansvarig.

Vid retur tilldelas normalt ett tillgodohavande.

Ångerrätten är ej tillämplig för kunder som är företag. För företag gäller Köplagen.

RETURADRESS:

Råvarubutiken 
Natessen AB
Analysvägen 28

435 33 Mölnlycke

Återbetalning:

När vi fått tillbaka varan och konstaterat att den inte är skadad betalar vi tillbaka det belopp du betalat (exkl. frakt- och expeditionsavgift samt ev återköpsavgift). Återbetalningen sker inom 30 dagar.

Reklamation:

Om du mottager en vara som är skadad eller på annat sätt felaktig kan du reklamera den. Du kan alltid reklamera en vara inom skälig tid, som anses vara två månader. Emellertid har du enligt konsumentköpslagen alltid rätt att göra en reklamation inom tre år, även om garantitiden på produkten är kortare än så. För varje enskilt fall förs då en diskussion kring skadans uppkomst och huruvida du är berättigad till ersättning för varan.


Kundsekretess


Personuppgifter:

Råvarubutiken är ansvarig för behandlingen av de personuppgifter som du som kund lämnar till oss. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna administrera dina inköp.

Som ett led i marknadsföringen gör vi ibland analyser med stöd av dina uppgifter. Då väljer vi ut personer som marknadsföringen riktas till utifrån olika kriterier. Kriterierna kan vara senast gjorda inköp eller betalningssätt. Våra kunduppgifter hanteras konfidentiellt och kommer inte att lämnas ut till någon tredje part.

Om du inte vill att dina uppgifter ska användas för direktmarknadsföring eller om du vill rätta till några uppgifter så behöver du bara kontakta oss.

Säkerhet:

Vi kommer under inga omständigheter att lämna ut några personuppgifter. Det gäller även e-postadresser ni lämnar till oss. Vi använder och kommer även i framtiden att använda oss endast av säkra betalningssätt som faktura, förskottsbetalning och kortbetalning via SSL-krypterad uppkoppling. Ni behöver alltså inte lämna ut något kreditkortsnummer direkt till oss på webbutiken för att handla. Kortnummer hanteras enbart mellan Dig som kund och betalningsparten, t.ex. DIBS eller liknande.


"Cookies":

Vi använder cookies för att kunna hålla reda på sessionsinformation, t.ex. vilka varor som finns i din varukorg. Våra cookies används uteslutande för ändamål kopplade till din användning av vår sajt.

Sekretesspolicy

Sekretess, säkerhet och personuppgifter

Senast reviderad 2016-01-25

I vår internetbutik skyddar vi dina uppgifter med hjälp av kryptering. SSL står för Secure Sockets Layer och är en funktion som gör att all information som skickas mellan köparen och säljaren krypteras.

Som kund hos oss godkänner du att Råvarubutiken lagrar och analyserar dina personuppgifter, dina köp och dina interaktioner med oss. Det gör vi för att kunna leverera ordern till dig och ge dig bästa möjliga service. Uppgifterna används för att administrera kundrelationen (t.ex. leveransinformation till dig samt bedrägeribekämpning) samt för marknadsföringsändamål. Information om dina köp analyseras och ligger till grund för erbjudanden, rabatter och marknadsföring av generell karaktär. Uppgifterna används också för affärsutveckling.

Dina personuppgifter får inte behandlas för ändamål som rör direkt marknadsföring om du motsätter dig sådan behandling. Du har rätt att när som helst återkalla ett lämnat samtycke om behandling av personuppgifter. Personuppgifterna används endast av Råvarubutiken (Natessen AB) och kommer inte att lämnas ut till tredje part. Vi behandlar dina personuppgifter enligt de bestämmelser och den lagstiftning som finns.

Kortuppgifter hanteras av våra samarbetspartners Dibs och PayPal, båda dessa är säkerhetscertifierade.

Du har alltid rätt att delges den information vi har lagrad om dig, samt att få den raderad om den är felaktig eller irrelevant. Om det är aktuellt kontaktar du kundtjänst.


Cookies
En ”cookie” är en liten textfil som används för att göra ditt surfande smidigt. Vi använder inte cookies för att lagra personlig information om dig, utan endast för att underlätta ditt besök hos oss, t.ex. genom att visa priserna i rätt valuta, eller för att kunna räkna antalet besökare. Vill du veta mer om cookies rekommenderar vi dig att läsa på Post och telestyrelsens webbplats. Du kan välja att ta bort cookies genom att ändra inställningarna i din webläsare, men vi kan då inte garantera att webbshopen fungerar korrekt.