Råvarubutiken
Ursprung
Råvarubutiken

Logga in

X

Ångerrätt, retur & reklamation

Vid köp av varor hos oss gäller alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi följer distansköpslagen. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp genom att meddela oss detta inom 14 dagar från det att du eller ditt ombud tagit emot den beställda varan (ångerfristen). Om en avbeställning görs innan ordern skickats iväg så annulleras denna och eventuell återbetalning sker inom 3 dygn. OBSERVERA att avbeställning görs per telefon för att säkerställa att ordern makuleras. Avbeställning via mail accepteras inte.

Observera att rätten att ångra ett köp utan skäl inte gäller för alla varor. Den gäller ej för varor som har en bruten försegling, och heller ej för varor som snabbt kan försämras eller blir gamla vid felaktig hantering/förvaring (torkade frukter, nötter, superfood som är känsliga mot temperatur och ljus, varor som skall förvaras i kyl el. frys och andra färska livsmedel, choklad, oljor och liknande). Vidare så gäller ångerrätten inte heller för varor som beställts in specifikt för en kund, och som normalt inte lagerförs.

Paket som inte hämtas ut hos ombud faller inte inom ramen för ångerrätt och vi förbehåller oss rätten att debitera kunden 250 sek i avgift för nedlagt arbete och fraktavgifter.

Vid utövande av ångerrätten betalar du som kund returfrakten och du ansvarar för varans skick efter det att du tagit emot beställningen, samt under returfrakten. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt lämnades till oss. Varan ska skickas väl emballerad, och i fint skick.

Så här gör du om du vill ångra ditt köp hos oss:

  1. Om du vill ångra köpet av en eller flera varor i din beställning så loggar du först in på ditt kundkonto hos oss, och klickar dig vidare till "Retur", och sedan "Gör byte/retur".
  2. Nu ser du ett webformulär där du väljer och fyller i uppgifter för ditt ångerköp. Du väljer vilken order och vara det gäller, och fyller hur och om du vill ha beloppet återbetalt, eller om du vill byta direkt mot en annan vara. Här kan du också skicka med ett specifikt meddelande om det är några särskilda omständigheter du vill att vi ska beakta. När du är färdig trycker du på "Fortsätt".
  3. Nu tilldelas du ett returnummer som du ska skicka med i paketet så att vi snabbt ser vilket returköp som avses. Här ser du också vilket fraktsätt som skall användas, och returadressen till vårt lager. När du gör ett ångerköp får du själv stå för portokostnaden.
  4. När vi har tagit emot din retur och registrerat denna så sker återbetalning/byte. Observera att genomförandet av kreditering kan dröja upp till 3 dygn.


Så här gör du om du vill reklamera en vara hos oss:

  1. Om du vill reklamera en eller flera varor i din beställning så loggar du först in på ditt kundkonto hos oss, och klickar dig vidare till "Reklamation", och sedan "Gör reklamation".
  2. Nu ser du ett webformulär där du väljer och fyller i uppgifter för din reklamation. Du väljer vilken order och vara det gäller, orsaken till reklamationen och fyller hur och om du vill ha beloppet återbetalt, eller om du vill byta direkt mot ny vara - förutsatt att din reklamation godkänns. Här kan du också skicka med ett specifikt meddelande om det är några särskilda omständigheter du vill att vi ska beakta. När du är färdig trycker du på "Fortsätt".
  3. Nu tilldelas du ett returnummer som du ska skicka med i paketet så att vi snabbt ser vilken reklamation som avses. Här ser du också vilket fraktsätt som skall användas, och returadressen till vårt lager. När du gör en reklamation får du inledningsvis själv stå för portokostnaden. Om din reklamation godkänns så krediteras också portokostnaden. Observera att du måste kunna uppvisa portokvitto för att vi ska kunna återbetala denna.
  4. När vi har tagit emot din retur och godkänt reklamationen så sker återbetalning/byte. Observera att genomförandet av kreditering kan dröja upp till 3 dygn.